گوهر مقصود ، نماز

ارزنده ترین گوهر مقصود نماز است

ارزنده ترین گوهر مقصود نماز است                       زیبنده ترین هدیه به معبود ، نماز است

کوبنده ترین اسلحه ی مکتب توحید                      کز ریشه کند خصم تو نابود ، نماز است

فرمود علی شیر خدا ساقی کوثر                         در مکتب ما شاهد و مشهود ، نماز است

این نکته رسول مدنی گفت به سلمان                  سری که به توفیق تو افزود ، نماز است

در دادگه عدل خدا روز قیامت                               از صلح حسن مقصد و مقصود نماز است

از آمدن کرب و بلا آنچه به عالم                            مقصود حسین بن علی بود ، نماز است

آن روز که آید ز پس پرده غیبت                             اول هدف مهدی موعود ، نماز است 

شاعر : محمود تاری

نماز قصر

تشریع نماز قصر

همه ی نماز ها ، پیش از هجرت برای حاضر و مسافر دو رکعت بوده است ؛ لیکن پس از هجرت ، نماز های ظهر ، عصر و عشا برای حاضر به چهار رکعت افزایش یافت و مقرر شد که برای هردو گروه ، نماز صبح دو رکعت و نماز مغرب ، سه رکعت باشد .

منبع : کتاب نماز شناسی _ حسین راشدی

 

خدای تعالی ، در آیات سیزدهم تا پانزدهم سوره ی فاطر فرمود :

.... پادشاهی جهان ، از اوست و آنهایی که بجز خدا می پرستند ، به اندازه ی پوسته ی نازکی که میان خرما و هسته ی آن است مالک نیستند . اگر  آنان را به یاری خواهید ، فراخوانی شما را نشنوند و به فرض آن که بشنوند ، جوابی ندهند و روز قیامت ، منکر شرکتان شوند و هیچ کس مانند خدای توانا تورا از حقایق هستی آگاه نمی سازد . ای مردم ! شما نیازمندان به خدایید و او خود ، بی نیاز ستوده کردار است .

نماز ، بهترین عبادت ها

هر عبادتی ویژگی دارد و هر کاری نتیجه ای به دنبال خود دارد . نماز ، از حیث خصوصیاتی که دارد و آثار و نتایجی که بر آن مترتب است ، بالاترین و بهترین عبادت هاست .

در این مقام به ذکر روایتی که ابوذر از امام صادق نقل کرده است می پردازیم :

بر فرستاده خدا وارد شدم . در این هنگام او در مسجد تنها نشسته بود . به من فرمود : ای اباذر ! برای مسجد ، سلام و درود است . گفتم : سلام و درود بر مسجد چیست ؟ فرمود : دو رکعت نماز که آنرا بجای آوری . گفتم : ای فرستاده ی خدا ، مرا به خواندن نماز تحیت مسجد ، سفارش کردی . اکنون بیان فرما که نماز چیست ؟

فرمود : نماز ، بهترین چیزی است که مقرر شده است و نیکو ترین کاری از کارهای پرستشی است .

 

چکامه ای در فضل نماز

 شعر نماز

هر آن که کار به نام خدا کند آغاز                    به کامیابی و توفیق می شود مساز

رسد به بهره دلخواه خویش در پایان                کسی که کار به یاد خدا کند زآغاز

اگر سعادت دنیا و آخرت جویی                       به کار در ره خشنودی خدا پرداز

بدانچه فانی و واهی است دل نشاید بست      به جاه و مال مبال و به عز و ناز مناز

فرود آر سر بندگی و اطاعت را                        به پیشگاه خدای کریم بنده نواز

چو طاعت تو به درگاه او قبول افتد                   ز بندگی سر آزادگی به چرخ افراز

بشوی جان و تن خویش را ز لوث گناه              به آب توبه و اخلاص و بندگی و نماز

نماز ، اصل عبادات و پایه ی دین است              نماز داردت از منکرات و فحشا باز

نماز می دهدت حسن خلق و حسن عمل         که حسن خلق و عمل راست بهترین مفاز

نماز ، شیوه ی معمول انبیای خداست              نماز ، خلوت انس است و گاه راز و نیاز

به صدق و پاکی و اخلاص می کند مومن           به بال شوق به معراج قرب حق پرداز

به ویژه از همه بهتر جماعت و جمعه                 بود میان عبادات ، افضل و ممتاز

حق نماز

حضرت امام ، علی بن الحسین (ع) که سید ساجدان ، شمع جمع عابدان و زیور رخشنده ای بر پیکر اجتماع یکتا پرستان تاریخ است ، حق نماز را چنین بیان فرمود :

حق نماز این است که بدانی نماز ، در آمدن به پیشگاه معبود یگانه است و تو در نماز پیش روی وی ایستاده ای . پس آنگاه که بر این حقیقت آگاه گردیدی ، سزاوار آن هستی که در نماز ایستی ؛ ایستادن کسی که خواهنده و ترسنده ، بیمناک و امیدوار و مستمند و زاری کننده است و خدای را بزرگ می دارد ، و قیام کسی که با آرامش ، سر به زیر افکندن و... در محضرش ایستاده و نبز شاسیتگی داری که از خدای بخواهی تا گردنت را از زیر بار لغزشهایی که بر آن حلقه گشته است و آن را به پرتگاه هلاک و نابودی افکنده است ، آزاد گرداند و هیچ نیرویی جز آنچه خدا عطا کند وجود ندارد .

منبع : کتاب نماز شناسی         تالیف : حسن راشدی

دلیل ساخت مسجد

مقدمه می گوییم :  خدای ، تعالی ؛ خانه ی پرستش خود ( کعبه ) را ؛ خانه ی مردم جهان معرفی کرد و فرمود : 

نخستین خانه ای که برای مردم بنیان نهاده شد ، خانه ی برکت یافته ای است که در مکه است و هادی بسیار بزرگی برای مردمان جهان است . ( سوره آل عمران ، آیه 97 )

اصولا خانه جایی برای گردهمایی است و مردم را از پراکندگی و بیابانگردی بهاجتماع می خواند . حال اگر این خانه ، برای گرد همایی افراد خانواده بزرگ بشر ساخته شود ، تاثیر عظیمی در اتحاد و اتفاق مردمان و باز داری آنان از گمراهی و تفرقه خواهد بود ؛ به ویژه آنکه خانه ی خدای مردم نیز باشد .

خدای مهربانی که آفریدگار تمام آنان و خواهان همزیستس مسالمت آمیز و اتحاد آنان است و از جدایی و موجبات تفرقه باز می دارد ، ساختن اولین خانه ی خدا و مردم را مبدا تاریخ اجتماعی مردم قرار داد و آن را برایشان مبارک دانست .

 

 

نماز ؛ همه جا ، همه وقت

 

برترین ذکر

 

 

- ورود به نماز -

ذکر به معنی به خاطر آوردن است  و هر کلامی که آدم را به خاطر چیزی بیندازد ، یک ذکر است .

نماز به عنوان ذکر برتر شناخته می شود و خدا را به یاد انسان می آورد . انسان در هنگام به جا آوردن نماز ، لحظاتی با خداوند خود سخن می گوید ؛ به همین دلیل نماز برترین ذکر نیز نامیده می شود .

برای رسیدن به یک حس برتر ، اذان و اقامه ما را آماده می سازد . اذان از اذن و به معنی اجازه دادن است . شنیدن اذان در اوقات شرعی به ما می گوید که خداوند به ما اجازه داده که وارد نماز شویم . اقامه یعنی ادا کردن ذکر برتر . پس از آن نیت ما را برای ورود به رعایت آداب نماز آماده می کند و این آغاز مکالمه یک روحانی ، جدا از همه احساسات جسمانی و دنیوی می باشد .

 

 

سخنان بزرگان در مورد نماز

تیمم و چگونگی آن

بسم الله الرحمان الرحیم

....... اگر بیمار یا مسافر باشید و یا یکی از شما را قضا حاجتی دست داده و آب نیابید ( یا از استعمال آن ضرر ببینید ) ؛ در این صورت به خاک پاک و پاکیزه تیمم کنید . به آن خاک صورت و دست ها را مسح کنید . خدا در دین ( هیچ گونه ) سختی برای شما قرار نخواهد داد ولیکن می خواهد  جسم و جان شمارا پاکیزه گرداند و نعمت را بر شما تمام کند ؛ باشد تا شکرش را به جا آورید . ( سوه مائده ، آیه 6 )

در هفت مورد، به جاى وضو و غسل بايد تيمم كرد:

 

1 - پيدا نكردن آب

 

2 - مشقت بيش از حد

 

3 - ترس از ضرر

 

4 - نياز به آب براى حفظ جان

 

5 - نياز به آب براى تطهير

 

6 - نداشتن آب مباح

 

7 - نداشتن وقت براى وضو يا غسل

 

چيزهايى كه تيمم بر آنها صحيح است

 

تيمم به خاك ، ريگ ، كلوخ و سنگ ، اگر پاك باشند، صحيح است .

به آجر و كوزه قبل از پخته شدن نيز صحيح است . تيمم بر سنگ گچ و سنگ و سنگ آهك قبل از پخته شدن ، صحيح است .

دستور تيمم
در تيمم ، چهار چيز واجب است :

اول :نيت

دوم : زدن تمام كف دو دست ، با هم ، بر چيزى كه تيمم به آن صحيح است و بنابر احتياط واجب ، همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمين كافى نيست

سوم : كشيدن كف هر دو دست به تمام پيشانى و دو طرف آن ، از جايى كه موى سر مى رويد تا ابروها و بالاى بينى و بنابراحتياط واجب بايد دستها روى ابروها هم كشيده شود

چهارم : كشيدن كف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن كشيدن كف دست راست به تمام پشت دست چپ .

منبع : سایت بیتوته

 

سابقه تاریخی نماز

نماز و تاریخچه آن

یکی از قدیمی‌ترین عباداتی که در تمامی ادیان گذشته وجود داشته، نماز است. در برخی از روایات به نماز تعدادی از انبیاء الهی از حضرت ادم تا حضرت خاتم صلی الله و علیه و آله و سلم اشاره شده است که برخی از آنها به این شرح است .....

 

 

ادامه نوشته

نماز جمعه

بسم الله الرحمان الرحیم

هرچه در زمین و آسمان هاست ، همه به تصبیح و ستایش خدا که پادشاهی پاک و منزه  و مقتدر و داناست مشغولند . ( سوره جمعه ، آیه 1 )

ای کسانی که ایمان آوردید ، هر گاه شما را برای نماز روز جمعه بخوانند ، فی الحال به ذکر خدا بشتابید و کسبو تجارت رها کنید که این ( نماز جمعه از هر تجارت سودمندی ) اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود . پس آنگاه که نماز پایان یافت  ( بعد از ظهر جمعه ) باز در پی کسب و کار خود رفته و روی زمین منتشر شوید و از فضل و کرم خدا روزی طلبید و یاد خدا بسیار کنید تا مگر رستگار شوید . ( سوره جمعه ، آیات 9 و 10 )